Site Logo
search input

יצירת קשר

  • instegram
  • linkedin
  • facebook

he

  • עמוד הבית
  • על מרכז אלה
    • מי אנחנו
    • החזון
    • ועד מנהל
    • מועצה ציבורית
    • ייעוץ וביקורת
    • צוות הארגון
    • דוחות שנתיים
    • גלריה
  • טיפול נפשי
    • טיפול נפשי פרטני
    • טיפול משפחתי
    • טיפול זוגי
    • טיפול בהבעה ויצירה
    • טיפול בניצולי שואה
    • טיפול קבוצתי
    • ליווי רוחני
    • טיפול מרחוק
  • מענים לארגונים
    • סדנאות חוסן
    • ליווי צוותים במשבר
    • הרצאות
    • הדרכות מקצועיות
    • טיפול נפשי לעובדים/ות
  • קריירה
    • לעבוד במרכז אלה
    • להיות פרילנס במרכז אלה
  • עדכונים
    • חדשות ואירועים
    • קבוצות תמיכה
  • מאמרים ופרסומים
    • מאמרים
    • מרכז אלה בתקשורת
    • מילון מונחים
  • מרכזי סיוע – אובדן פתאומי
  • עובדי/ות מערכת הבריאות
  • תרמו לנו
Site Logo
  • instegram
  • linkedin
  • facebook
search input
  • English
  • עברית
  • Dutch
  • العربية
  • עמוד הבית
  • על מרכז אלה
    • מי אנחנו
    • החזון
    • ועד מנהל
    • מועצה ציבורית
    • ועדת ביקורת
    • צוות הארגון
    • דוחות שנתיים
    • גלריה
  • טיפול נפשי
    • טיפול משפחתי
    • טיפול זוגי
    • טיפול נפשי פרטני
    • טיפול קבוצתי
    • טיפול בהבעה ויצירה
    • טיפול בניצולי שואה
    • ליווי רוחני
    • טיפול מרחוק
  • מענים לארגונים
    • מענים לארגונים
    • סדנאות חוסן
    • ליווי צוותים במשבר
    • הרצאות
    • הדרכות מקצועיות
    • טיפול נפשי לעובדים/ות
  • קריירה
    • קריירה
    • לעבוד במרכז אלה
    • להיות פרילנס במרכז אלה
  • עדכונים
    • חדשות ואירועים
    • קבוצות תמיכה
  • מאמרים ופרסומים
    • מאמרים
    • מרכז אלה בתקשורת
    • מילון מונחים
  • מרכזי סיוע – אובדן פתאומי
  • עובדי/ות מערכת הבריאות
  • תרמו לנו
  • יצירת קשר
breadcrumb

חזרה ללימודים בשגרת מלחמה

    דף הבית » מאמרים » חזרה ללימודים בשגרת מלחמה

כך תסייעו לילדים בהסתגלות לשגרת הלימודים על רקע אירועי המלחמה

מאת: שירה אריאל

תאריך: ספטמבר 1, 2024

שירה אריאל, עו"ס ומטפלת רגשית בעלת תואר שני בלימודי משפחה וניסיון רב שנים בטיפול בילדים שחוו טראומה, מסבירה מה כדאי לעשות כדי לסייע לילדים, וגם להורים, להתמודד עם החזרה לשגרת לימודים בצל המלחמה:

להבחין בין החרדה שלנו לבין החרדה של הילדים

עבור הילדים עצמם מדובר בחזרה לשגרה מוכרת של סדר יום שמקנה תחושת ביטחון – צריך לקום בבוקר, להתארגן ולצאת למסגרת. עם זאת, תחושת הביטחון של ההורים במסגרת החינוכית משפיעה על היכולת של הילדים לחזור ולהתאקלם. כשהורה מרגיש בטוח לשלוח את הילד שלו, גם הילד ירגיש בטוח. כשההורה חרד הילדים ירגישו, והם מבחינים בניואנסים מאוד עדינים, גם אם אנחנו לא מדברים על זה בנוכחותם. לכן, חשוב להיות מודעים להשפעה שיש לנו. המודעות מאפשרת לנו להתמודד עם המצב טוב יותר, להביע את עצמנו בצורה טובה יותר ולווסת את התחושות שלנו, מתוך הבנה שהחרדה שלנו מקשה על הילדים.

אם אנחנו מזהים חרדה אצל הילדים, אפשר לשאול – אתה רוצה לספר לי מה קשה לך? לפעמים הם יענו ולפעמים לא, אבל חשוב להבהיר: אני כאן כדי לשמוע, וגם אם אתה לא מסוגל להגיד מה קשה לך, אני פה כדי להיות איתך. עצם האמירה "אני מבין שקשה לך", משמעותית מאוד עבור הילד.

לזכור שהסתגלות דורשת זמן

כשילד חווה רגרסיה או קושי, וכשמדובר במסגרת חדשה עם צוות חדש וילדים חדשים, זה חלק מובן בתוך תהליך ההסתגלות. שינויים, גם אם בעינינו הם קטנים, יכולים להיות משמעותיים מאוד עבור ילדים צעירים. אם, למשל, ילד גמול חוזר להרטיב בתקופה הזאת, זה משהו שאפשר לצפות לו. לצד זאת, חשוב לבחון איזו אווירה יש במסגרת החינוכית, האם האווירה רגועה או מלחיצה, האם יש משהו שעלול לגרום לקושי. חשוב גם לבחון מה קורה בבית, האם יש משהו שמשפיע על הילד ומקשה עליו. אחרי שבדקנו את המסגרת ואת הבית, שני המקומות המשמעותיים עבור הילד, ואם הקושי נמשך תקופה ארוכה והופך למשהו קבוע ומשמעותי, כדאי להתייעץ עם הצוות החינוכי ולפעמים גם עם גורמים מקצועיים נוספים.

לצמצם חשיפה לחדשות

ילדים שלא חווים את המלחמה באופן ישיר, שלא פונו מביתם ואין באזור שלהם אזעקות, חווים את המלחמה בעיקר דרך ההורים ודרך הסביבה. זה לא משהו שקורה להם בפועל, ולכן ההשפעה עליהם עקיפה. כדאי, כמובן, לצמצם את החשיפה של הילדים לחדשות ככל האפשר, ולשים לב גם לשיחות שמתנהלות בין המבוגרים בבית ובסביבה – גם מהן הילדים מקבלים הרבה מידע, גם אם נדמה לנו שהם לא מבינים או לא קולטים.

לתווך את המציאות

היות שהילדים נחשפים למידע הקשור למצב הביטחוני, חשוב לתווך להם את המצב, לאפשר להם לשאול שאלות ולהסביר להם על המוגנות האישית שלהם – למשל להראות להם את הממ"ד, להסביר שדאגנו לצייד אותו בכל מה שצריך ולמעשה להעביר את המסר: אנחנו יודעים מה לעשות כדי לשמור עליכם. חשוב לענות על כל שאלה שהילדים שואלים, לתת להם את המידע שהם צריכים כדי להרגיש מוגנים, ועם זאת לא לנדב יותר מדי מידע, לא להיכנס לפרטים ולא לענות על שאלות שלא נשאלו.

לייצר שגרה בתוך חוסר השגרה

כשמדובר בילדים מיישובים מפונים, כדאי לייצר שגרה מסוימת בתוך חוסר השגרה. זה לא קל, זה דורש עבודה וזה דורש גם הסתגלות מחשבתית לא פשוטה – אבל יש לזה חשיבות. למשל, להחזיר את החוקים של הבית, אם זה טקס שינה או ארוחות בשעות מסוימות. חשוב שההתנהלות תהיה כמה שיותר דומה להתנהלות בבית, ואם לא היו חוקים – להתחיל לייצר אותם. כשהילדים יודעים איך היום שלהם ייראה, זה מאפשר להם לחוש ביטחון. כדאי, בתחילת היום, להגיד שהיום נלך לגן, את מי נפגוש, מי הגננת, מה תעשו, ובסוף היום אני אבוא לקחת אותך, לחזור על הטקס מדי יום וכמובן ליישם את מה שנאמר. באזורים הרלוונטיים כדאי גם להזכיר שאולי תהיה אזעקה או תרגיל, שהצוות יודע מה לעשות וגם הילד עצמו יודע. גם בגיל בית הספר היסודי מומלץ לשתף את הילד ולספר לו מה מצפה לו היום, מה נעשה אחר הצהריים, כך שתהיה להם תחושת ודאות. חזרתיות מאוד מרגיעה ילדים, במיוחד ילדים קטנים, ומסייעת להם להרגיש שהם על קרקע יציבה. לכן יש חשיבות לטקסים הקבועים, ואם יש שינוי – חשוב לציין אותו.

 לשים לב מתי יש צורך לפנות לטיפול

כאמור, תהליך ההסתגלות עשוי להימשך זמן מה. עם זאת, אם הילד חווה קושי שמשפיע עליו או על הסביבה שלו באופן משמעותי, כדאי לטפל בזה ולא לחכות שזה יעבור עם הזמן. אם הילד שלנו, למשל, מפעיל אלימות על ילדים אחרים בצורה קיצונית או חווה אלימות בעצמו, אנחנו לא יכולים לחכות עם זה. אם הילד מאוד סובל, או אם המשפחה סובלת ממה שעובר עליו, כדאי לפנות לייעוץ כדי למנוע מזה להידרדר. גם הורה שיש לו ניסיון עם ילדים או יידע טיפולי מקצועי, צריך במקרה כזה להתייעץ עם גורם חיצוני. זה עוזר לעשות סדר בתחושות, להבין מה אנחנו יכולים לעשות אחרת, לבחון את הסיטואציה הסביבתית ולקבל הכוונה וסיוע.

שתפו

Share on WhatsApp Share on Twitter Share on Facebook Share on Telegram Share on LinkedIn

עוד מאמרים בנושא

Related Article Image
אפריל 2, 2025
גינון טיפולי: לצמוח מתוך הקושי

מה זה בעצם גינון טיפולי? "זו דיסציפלינה חדשה יחסית, שבה אנחנו נעזרים בצמחים ובטבע לצורך טיפול השלכתי", מסבירה תמר הירשנזון פייפר, מטפלת בגינון במרכז אלה. "גינון טיפולי מאפשר חיבור למגוון רגשות וחוויות שאנו עוברים ביום יום. הטיפול מתבצע באופן פרטני, קבוצתי, זוגי או דיאדי – הכול אפשרי". הטיפול עצמו מתרחש בטבע? "זה תלוי. זה יכול […]

המשך קריאה
Related Article Image
אפריל 2, 2025
סיפורה של גיבורה

זמן קצר לפני יום האישה הבינלאומי שצוין ב-8 במרץ, קיבל גדעון לוטן את ההודעה כי אימו ההולנדית, שושנה, הוכרה על ידי המרכז העולמי של בני ברית כמצילת יהודים. גדעון מספר: "הוריי, מנפרד ליטן וינסיה (שושנה) סרלואי, הכירו אחד את השנייה בשנות השלושים של המאה הקודמת דרך פעילות הנוער היהודי. הם היו אידיאליסטים ומסורים כל כך, […]

המשך קריאה
Related Article Image
פברואר 15, 2025
קרובים (לא) רחוקים

בני המשפחה המורחבת של החטופים – דודים, בני דודים, סבים וסבתות, וגם מעגלי החברים – מתמודדים מזה שנה וארבעה חודשים עם משימה מורכבת. הם תומכים במשפחה הגרעינית של החטופים, משתתפים במאבק להשבת יקיריהם הביתה וגם מתמודדים בעצמם עם חוסר הוודאות, הגעגועים והכאב.   התמודדות עם כאב שקוף הצוות המקצועי של מרכז אלה זיהה את הצורך […]

המשך קריאה

תרמו לנו

הרשמו לניוזלטר שלנו

    באיזו שפה לשלוח את הניוזלטר?

    כתבו לנו info@elah.org.il

    לתיאום טיפול: 1-800-800-440

    לפניות בוואטספ: 050-6644000

    מדיניות פרטיות הצהרת נגישות
    • instegram
    • linkedin
    • facebook

    • על מרכז אלה
    • גלריית אירועים
    • טיפול נפשי
    • דוחות שנתיים
    • קריירה
    • תרמו לנו
    Site Logo

    כל הזכויות שמורות למרכז אלה | עיצוב ופיתוח אקסטרה דיגיטל